Tuesday 11 December 2012

Peliharalah Aib Orang Lain..>>


Setiap orang ada aib masing-masing. Ada rahsia yg disembunyikan dari orang tua kita sendiri, dari sahabat kita sendiri mahupun dari kawan2 kita. Namun, benda yg tersembunyi ini, kadang2 kita pun akan terlepas pandang jugak, sampailah diketahui oleh kawan kita atau orang lain. 
Jika kita memegang aib insan.. seluruh MARUAH dirinya berada di tangan kita, kita punyai PILIHAN.. sembunyikan atau sebarkan..
SEBARKAN :
~kita akan rasa puas.. 
"Arghh.. baru padam muka dia, jahat sangat!!"
SEMBUNYIKAN :
~kita ibarat memendam jiwa rasa..
"Erm.. Nak cerita ke tak nak? Kalau aku cerita pasal dia, jatuh maruah kawan aku plak"
Mana pilihan kita? Itu pilihan korang.. tapi ingat, aib kita jua di tangan insan lain.. dan ingatlah JANJI Allah..jika kita sembunyikan aib saudara kita, maka nanti Allah sendiri akan MENUTUP aib kita..insyAllah.. 
So, moral of the story janganlah sesekali buka aib insan lain. Aku berharap sangat agar aib aku, tidak dibuka di Padang Masyar kelak.. Malunya.. kalau semua orang tahu, jahat dan dosa aku. Kat manalah aku nak letak muka aku nanti?
 
@bilik komputer FKEE ump 

1 comment:

Anonymous said...

hebat mu tok....uzair