Monday 26 November 2012

Petua Belajar Effektif / Last minit

Salam :)
post niy saya nak cakap pasal cara belajar dengan berkesan.
tau tak dulu saya tak penah terpikir nak study smart..
tapi lepasje lecture saya bagi "hidayah" barulah saya tau mcm mne nak score dalam exam dengan mudah je.
memang nak study tu kene amik mood dulu tapi jangan la smpai tak balance mase study korang tu..
kalau pelajar SPM/IJAZAH/DIPLOMA korang at least kene buat revision 2 jam/bulan untuk 1 mata pelajaran tau..
ok..niy antara tips study :
1. buat nota ringkas setiap kali topik yang korang belajar tu habis
2.tengok learning outcome..korang bace ape yang die tulis kat situ je..sebab soalan exam tak kan lari nyer..
3.rajin jumpe cikgu/pensyarah
4.buat mindmap untuk subjek yang menghafal
5.banyak kan buat latihan untuk topik yang lemah
6. seboleh nya jangan buat revision terlampau banyak subjek dalam 1 hari
7. selalunye subjek pengiraan buat selepas mandi..otak akn jadi cerdas..
8.ringkaskan buku rujukan sehingga paham (kalau boleh)
9.kalau boleh warna warnikan tulisan :)
10.hafal formula + definition time buat latihan dan sebelum tidur..
ok korang kadang2 ade yang suke ikut tips sendiri kan..terpulanglah kepada korang sebab ni just cadangan je..huhu tapi kawan saya gune cara niy..memang berkesan jugak la..kalau korang prefer buat study group buat je tapi saya tak galakkan sebab study group 97% takan study asyik berborak jer..huhu
ok bagi yang suke study last minit niy antara tips nyer:
1. buat latihan topik yang paling banyk markah / yang suka saje..
2.hafal formula yang basic dan derive je..
3.jangan buat nota ringkas last2 minit sebab korang da tak kan sempat da...just tengok kat buku rujukan bahagian belakang tu ade summary die..korang bace tu je..
4.short note kalau ade bace tu je..
5.senaraikan formula yang ade
6.hafal yang mane paling senang nak ingat.. yang susah tu korang just ingat key word die je..
7.subjek yang menghafal tu make sure 3 jam before exam korang da hafal..
8.1 jam before exam jangan bukak buku/nota/short note/ just tengok formula dan ape yang korang hafal tu cube ingat balik..kalau korang bukak buku nanti panik..sebab definition selalu berbeza..buat ayat sendiri je..
ok ni la antara tips study yang saya gune kan time saya belajar..memang kadang2 susah kite nak ikot.
tapi kalau buat hari2 nanti akan jadi rutin harian..tak mustahil kita boleh berjaya :)
de papehal komen je

sebelum terlupa, kalo lah kan study last pun kita malas,tapi kita still boleh  berjaya .........berdoalah pada allah supaya buka hijab dengan sendiri nye boleh jawab...:P

No comments: